Het nieuwe normaal in de huisartsenpraktijk: nu doorpakken

De afgelopen tijd heb ik samen met mijn collega (huis)artsen ervaren dat we prima in staat zijn om meer zorg op afstand kunnen leveren. Zo nam het aantal e-consulten toe en werd meer zorg geleverd via belafspraken en via videoconsulten. Hoe maken we dit onderdeel van onze routines?

Naast het feit patiënten doorkregen dat je voor aandoeningen die in de meeste gevallen vanzelf overgaan zijn niet naar de huisarts hoeft, zorgde zorg op afstand voor meer rust in de wachtkamer en lagere besmettingsrisico’s. Nu het stof neer begint te dalen valt mij op dat veel patiënten terugkeren naar het oude patroon, bellen voor een spreekuurafspraak of, zoals mijn doktersassistent zei: de eerste mensen met een beetje hoofdpijn of een beetje diarree melden zich weer. En met de patiënten neigen ook veel huisartsen weer terug naar hun oude patroon. En dat zou volgens mij een gemiste kans zijn op het inzetten en borgen van innovatie in de praktijk.

Er zijn twee al bestaande innovaties die voor het oprapen liggen als het gaat om grootschalige implementatie en waar nu het momentum voor is: digitaal communiceren met de praktijk en videobellen. Beide zorgen voor flexibiliteit in het zorgaanbod voor patienten. De patiënt dient de mogelijkheid te hebben om op een veilige manier via internet een afspraak te maken, te chatten of een vraag aan de huisarts te stellen op het moment dat het de patiënt uitkomt. Het is ook een goede stap op weg naar online inzage in het dossier en de persoonlijke gezondheidsomgeving, het PGO. Veel praktijken bieden al een patiënt portaal aan, maar het gebruik ervan is nog beperkt en bij veel collega huisartsen merk ik koudwatervrees. 

Een videobelfaciliteit zou op elke spreekkamer beschikbaar moeten zijn. Niet alleen om met een patiënt te kunnen beeldbellen, maar ook een bespreking te houden met een wijkteam, of een meedenkconsult samen met de patiënt en een medisch specialist. Wie denkt dat dit forse investeringen in apparatuur en ICT vereist vergist zich. Met een webcam op de computer, maar ook met eigen smartphone, ipad of laptop kan videobellen veilig plaatsvinden. 

Waar het vaak aan ontbreekt is het gevoel van urgentie, motivatie en vooral een goed implementatieplan. De urgentie was en is er, de motivatie is hopelijk blijvend door positieve ervaringen van de laatste tijd. En voor een plan van aanpak in de praktijk heb je kartrekkers nodig. Deze dienen goed geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden en de praktijkmedewerkers te kunnen meenemen in de plannen, waar nodig workflows en agenda indelingen reorganiseren, communicatie met patiënten organiseren en ervoor zorgen dat de innovaties vast onderdeel worden van de nieuwe routines in de praktijk. De tijd is rijp om dit met elkaar, zorgverleners en patienten, te organiseren.  

Rob Dijkstra

Eén antwoord op “Het nieuwe normaal in de huisartsenpraktijk: nu doorpakken”

  1. Prima initiatief. Hierbij breng ik graag een bedrijf onder de aandacht, wat voorziet in een oplossing.
    Geen chatten of ongevraagd foto;s doorsturen, maar snel en doeltreffend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *