Huisartsen zijn erg druk met Corona, maar in veel praktijken kon je de afgelopen weken een kanon afschieten. Het aantal mensen dat contact met de praktijk opneemt voor niet Corona gerelateerde klachten is veel kleiner dan normaal. Een groot aantal huisarts waarnemers zit thuis zonder werk. Uit gesprekken met oudere patienten blijkt dat juist zij erg angstig zijn voor het virus is en daarom de huisarts mijden: ‘Als ik bel, dan moet ik vast komen en dan loop ik misschien Corona op in de wachtkamer’.
Meteen na de maatregelen zijn de meeste praktijken letterlijk op slot gegaan. Inloopspreekuren zijn gestopt en niet dringende en chronische zorg werd opgeschort. De teksten van veel websites van huisartspraktijken zijn als volgt samen te vatten: “Blijf weg!” Begrijpelijk in de eerste weken, want zo konden we onze tijd besteden aan triage en beoordeling van mogelijk besmette patiënten. Dit hebben huisartsen erg goed opgepakt, gesteund door de beroepsorganisaties en regionale teams. Ik ben er wel van overtuigd dat de gezondheid van patiënten die geen coronaverschijnselen hebben door het mijden van zorg toenemend bedreigd wordt. Een beeld dat door cardiologen en neurologen wordt herkend. Het wordt tijd om de reguliere zorg weer op te pakken zoals we het willen: nog steeds zorg dichtbij, laagdrempelig en toegankelijk! Maar dan wel op een nieuwe manier. Geen inloopspreekuren, digitaal goed toegankelijke praktijken, meer zorg op afstand met adequate gegevensuitwisseling met patiënten, eHealth, chat en beeldbellen. Dit zijn innovaties die tot nu toe nog maar mondjesmaat plaatsvonden in de huisartsenpraktijken. Hopelijk komen deze ontwikkelingen nu in een stroomversnelling en zijn ze blijvend. Fysieke spreekuren en visites blijven wanneer het medisch noodzakelijk is en worden zo georganiseerd dat de anderhalve meter regel gerespecteerd kan worden. Vooralsnog gecombineerd met aparte spreekuren voor mensen die luchtwegklachten hebben is dit in mijn ogen de volgende verantwoorde stap.
Dit is het moment om te bedenken hoe we de zorg nieuwe stijl in onze praktijken willen gaan vormgeven en aan de patiënten te laten weten dat we er voor hen zijn. Doorgaan met het leveren van zorg, maar anders georganiseerd en daarmee toekomstbestendig. Een aanpassing van de informatieteksten op veel huisartsenwebsites zou al de eerste stap kunnen zijn. Niet ”Blijf weg!” maar “Wij zijn er voor u. Goede zorg zoals u gewend bent maar in een ander jasje: we organiseren het anders: slimmer en beter”.